Hoe maak je een goede Instagram bio?

Instagram Bio tips

Een goede Instagram bio schrijven

Een aantrekkelijke Instagram bio zorgt ervoor dat je bezoekers een goede eerste impressie krijgen van jouw profiel. Maar het is méér dan alleen een eerste impressie, het kan grote impact hebben. Je wilt in de eerste paar seconden de aandacht krijgen. Een goede Instagram bio schrijven klinkt misschien als iets logisch en makkelijks, maar het vereist een goede strategie en wat creativiteit. Met jouw bio kun je bepalen of bezoekers je pagina gaan bekijken of niet, het is het meest cruciale deel van jouw profiel. Je laat zien wie je bent, wat je doet en je introduceert hier je merk met een link naar je website. In dit artikel lees je alle tips voor het schrijven van een goede Instagram bio.

Wat is een Instagram bio?

Een Instagram bio is een kleine samenvatting onder je profielnaam op Instagram. Bio staat voor biografie, get beschrijft je merk. Het bevat een korte beschrijving, hashtags, emoticons, contactinformatie en je website link. De tekst heeft een limiet van 150 tekens, dus elke letter of symbool telt.

Waar bestaat een Instagram profiel uit?

De bio is een gepersonaliseerd onderdeel van je profiel, dit is waar elke goed Instagramprofiel aan moet voldoen:

  • Profielfoto: een duidelijke profielfoto, waarschijnlijk je bedrijfslogo.
  • Profielnaam: je bedrijfsnaam en eventueel een kernwoord (bied je bijvoorbeeld een specifieke service aan).
  • Bio: bestaande uit 150 tekens.
  • Contactinformatie: een link naar je website, e-mailadres en eventueel telefoonnummer en een bezoekadres. Dit zijn aparte knoppen en vallen niet onder de 150 tekens.
  • De hoogtepunten: de rondjes op je profiel van de stories die je opslaat als hoogtepunten.
  • Posts: al jouw foto’s, video’s en reels.

Elk bedrijf heeft een ander Instagramprofiel, maar bovenstaande elementen zijn de basis voor een goed profiel. Dit is namelijk wat gebruikers verwachten te gaan zien. Vooral de bio tekst kun je sterk personaliseren.

De Instagram bio eisen

Waar moet de bio tekst nou aan voldoen? Of naja moet, niks moet alles mag. Maar hoe kun je een optimale tekst schrijven voor jouw Instagram bio? Hier mijn tips voor het maken van je Instagram bio. Er zijn een aantal factoren waar je rekening mee kunt houden: de inhoud, tone-of-voice, de lengte, hashtags, trefwoorden, emoticons en linkjes.

De inhoud van je Instagram bio

Het meeste belangrijke onderdeel van je Instagram bio, de inhoud van je bericht. Een goede bio beschrijft wat je bedrijf doet en voor wie je dat doet. Je showt in 1 oogopslag waar jouw merk voor staat. Daarnaast heb je als bedrijf marketingdoelstellingen, je kunt je bio daar telkens op aanpassen. Door andere hashtags, call-to-actions of linkjes te gebruiken. Wanneer gebruikers op je profiel terecht komen, is de bio de eerste mogelijkheid om je klanten aan te spreken.

De tone-of-voice van je Instagram bio

Gebruik je eigen merkidentiteit. Heb jij een formeel bedrijf, zoals een financieel adviseur, dan zal je een andere tone-of-voice gebruiken dan een kinderspeelparadijs. Jouw bedrijfsidentiteit moet op al je platformen en content overeenkomen, zodat het herkenbaar is voor je klanten. De bio zet de toon voor de rest van de pagina. Zorg dat het overeenkomt met jouw huisstijl en de boodschap die jij wilt overdragen.

De lengte van je Instagram bio

Instagram stelt als eis dat een bio maximaal 150 tekens mag zijn. Schrijf je tekst zo efficiënt en beknopt mogelijk. Je moet dus slim nadenken over welke woorden en symbolen je gebruikt. Je hoeft natuurlijk niet het maximaal aantal tekens te gebruiken; ‘less is more’.

De hashtags in je Instagram bio

Je kunt ervoor kiezen om één of meer hashtags te plaatsen in je bio. Creëer bijvoorbeeld een eigen merkhashtag en plaats deze in je bio. Gebruikers kunnen hierop klikken en kunnen dezelfde hashtag gebruiken, waardoor je ‘user-generated content’ gemakkelijk kunt vinden. Een hashtag plaatsen in je bio zorgt er helaas niet voor dat je wordt gevonden op de ‘ontdekken pagina’ van de hashtag.

Trefwoorden in je Instagram bio

Met trefwoorden bedoel ik de kernwoorden voor jouw merk, ofwel Instagram SEO. Waar staat je bedrijf voor en waarop wil je gevonden worden. Deze woorden moet je laten terugkomen in je bio. In een enquête van Facebook gaf 81% aan Instagram te gebruiken als platform om te zoeken naar producten of diensten. Het is dus heel belangrijk om de goede woorden te gebruiken, denk aan je kernwaarden en producten. Je kunt niet zomaar je bedrijfsnaam aanpassen aan de kernwoorden van het bedrijf, maar je kunt wel de goede trefwoorden gebruiken in je bio. Uiteraard moeten deze woorden wel op een natuurlijke manier worden verwerkt en niet random worden geplaatst.

Emoticons gebruiken in je Instagram Bio

Wel of geen emoticons gebruiken in je Instagram bio? Het is een vraag die je vaker hoort. Het antwoord is heel simpel: past het gebruik van emoticons bij jouw bedrijf? Zoals hierboven besproken moet je bio aansluiten bij de tone-of-voice van je bedrijf. Gebruik daarnaast alleen emoticons als ze een doel hebben, relevant zijn en waarde toevoegen. Ook is het goed om te weten dat de meeste emoticons tellen als 2 tekens. Je kunt emoticons bijvoorbeeld gebruiken als opsommingstekens of aan het einde van een zin om deze krachtiger te maken.

Linkjes in je Instagram bio

Je hebt vast wel eens de zin gelezen: link in bio. Daarmee wordt verwezen naar het klikbare linkje in de bio. Je kunt namelijk geen linkjes toevoegen in posts. Een link in jouw bio zorgt voor rechtstreeks verkeer naar je website en lijdt uiteindelijk tot betere resultaten. De link kan rechtstreeks doorverwijzen naar de homepagina van je website, maar het is beter om deze aan te passen aan je huidige marketingdoelstelling. Verwijs bijvoorbeeld naar een bepaalde landingspagina. Wil je meerdere linkjes tegelijk promoten, dan kun je daarvoor een tool gebruiken zoals Linktree. Hierbij word je eerst naar een tussenpagina gestuurd, waar je kunt kiezen tussen de verschillende linkjes. Daarnaast is het beter om een korte link in je bio neer te zetten, gebruik bijvoorbeeld de tool bit.ly. om een link korter te maken.  Een ander soort klikbaar linkje is een #hashtag of een andere Instagram profiel. Je hebt hiermee de mogelijkheid om zusterbedrijven uit te lichten in je bio of mensen te verwijzen naar merkhashtags.

Bekijk andere profielen

Om een idee te krijgen wat andere accounts doen is het goed om verschillende bio’s te bekijken. Kijk naar andere soorten bedrijven en vergelijk de profielen en de verschillen. Bekijk ook je ‘concurrenten’ om bijvoorbeeld inspiratie op te doen voor de kernwoorden die je kunt gebruiken in je bio. Uiteraard moet je niet letterlijk dingen kopiëren, maar inspiratie opdoen mag altijd.

Experimenteren maar!

Elke bedrijf is anders en dus ook elk Instagramprofiel is anders. Dus experimenteren is een aanrader. Schrijf een bio en kijk of het werkt, vraag je volgers naar hun mening en optimaliseer je bio. Daarnaast is niks zo veranderlijk als social media, dus je bio blijven aanpassen aan de tijd is ook aan te raden.

Wees creatief

Het gaat niet alleen maar om de regeltjes volgen en nadoen wat anderen doen. Maak een bio waarbij jij je goed voelt en je merkidentiteit uit. Laat zien wie je bent en gebruik daar wat creativiteit voor. Gebruik emoticons, creëer een toffe eigen hashtag en voeg wat humor toe.

Een Instagram bio checklist

Een ijzer sterke Instagram bio zorgt dus voor een indrukwekkende eerste impressie. Dus samengevat hier een checklist voor jouw Instagram bio.

Een Instagram bio:
✔ Bestaat uit 150 tekens
✔ Beschrijft wie je bent en de omvat de kernwaarden/taken
✔ Bevat de tone-of-voice van jouw bedrijf
✔ Heeft een link naar je website en eventueel andere landingspagina’s (link in bio)
✔ Uit je merkidentiteit
✔ Bevat eventueel emoticons als dat bij je merk past
✔ Bevat de kernwoorden van je bedrijf

Hoe jij je Instagram bio maakt is dus helemaal aan jou, maar het is het waard om er even goed over na te denken. De eerste impressie zet de toon en die mag duidelijk zijn. Wanneer je tevreden bent, vraag dan een aantal mensen om hun mening om het te optimaliseren. Daarnaast is het goed om elke paar maanden te bekijken of je bio nog jouw identiteit uitstraalt. Zo heb jij een optimale Instagram bio. Succes!!

Hulp nodig met je Instagram Bio? Laten we kennis maken!